WP 1/2005: Nerovnosti v účasti dospělých na dalším vzdělávání
Working Paper č. 1/2005, NVF-NOZV, Praha 2005 (ISSN 1801–5476)
Studie je zaměřena na analýzu účasti dospělé populace na dalším vzdělávání. Je proveden rozbor rozdílů v přístupu jednotlivých sociálních skupin k formálnímu vzdělávání na školách, ke kurzům neformálního vzdělávání a k sebevzdělávání. První část studie obsahuje mezinárodní srovnání, v jehož rámci je identifikována pozice ČR mezi zeměmi EU 25. Hledají se odpovědi na otázky jakou roli hraje pohlaví, věk, úroveň počátečního vzdělání, postavení na trhu práce a charakter regionu bydliště a v jaké míře se tyto faktory promítají do nerovností v přístupu ke vzdělání v ČR a EU. Ve druhé části studie je uveden podrobnější rozbor specifických skupin a vybraných aspektů účasti na dalším vzdělávání, který je založen na využití domácích datových zdrojů. Pozornost je věnována vlivům spojeným s charakterem pracovního úvazku a sebezaměstnáním. Dále jsou sledovány rozdíly v zapojení jednotlivých skupin do rekvalifikací a vývoj a úspěšnost studia dospělé populace na školách střední a terciární úrovně.
Autor: | V. Czesaná, Z. Matoušková, J. Vymazal |
---|---|
Místo vydání: | Praha |
Rok vydání: | 2005 |
Projekty
Nerovnosti v šancích na vzdělání: jejich rozsah, zdroje, sociální a ekonomické důsledky, strategie řešení
Ukončený projektRealizace projektu: 2004 – 2009
Projekt zkoumal zdroje nerovností v přístupu ke vzdělání v ČR a byl zaměřen na vysvětlení principů a mechanismů jejich reprodukce. Národní observatoř se v rámci projektu zabývala otázkami dalšího vzdělávání, faktory a barierami účasti v něm z hlediska možností kompenzace vzdělanostních nerovností vznikajících v průběhu formálního vzdělávání.