Rozvoj celoživotního učení
Celoživotní učení představuje koncepční změnu pojetí tradičního vzdělávání. Zahrnuje všechny možnosti učení v dětství i v dospělosti, v tradičních vzdělávacích institucích v rámci vzdělávacího systému i mimo něj. Celoživotní učení umožňuje získávat stejné kompetence různými cestami v průběhu života a podporuje flexibilní přechod mezi vzděláváním a zaměstnáním.
Celoživotní učení je jedním z rozhodujících faktorů ovlivňujících kvalitu lidských zdrojů, a tím konkurenceschopnost dané země. Vyžaduje zapojení klíčových aktérůna úrovni vlády, regionů, podniků i jednotlivců. Investice vložené do celoživotního učení jsou investicemi rozvojovými a dosahují tak nejvyšší priority.
NVF se v rámci celoživotního učení soustředí zejména na oblast rozvoje lidských zdrojů a dalšího profesního vzdělávání. Mezi naše aktivity v této oblasti patří:
- Spolupráce s národními a krajskými partnery
- Iniciace a návrh systémových změn, tvorba koncepcí
- Podpora strategického řízení rozvoje lidských zdrojů v regionech
- Analýzy, monitoring a výzkum
- Zavádění inovačních postupů a metod a jejich facilitace
- Poskytování metodických a poradenských služeb
- Příprava zadání, řízení a implementace projektů
- Propagace a podpora sdílení informací, networking
Na tématu spolupracují:
Národní observatoř zaměstnanosti a vzděláváníProjekty
Digital Individual Learning Accounts (DILA) in the Visegrad countries
Běžící projektDigitální individuální vzdělávací účty (DILA) v zemích Visegrádu.
Projekt je zaměřen na podporu členských států při vytváření možného rámce pro individuální vzdělávací účty a ve svém důsledku přispívá ke zvýšení počtu dospělých studentů. Hlavním cílem projektu je modelovat a testovat datový model, který by umožnil využití technologií umělé inteligence pro personalizovaná doporučení ke vzdělávání a efektivní vynakládání prostředků prostřednictvím způsobu poskytování vzdělávání, jako jsou individuální účty učení (ILA).
ReferNet
Běžící projektCílem této sítě je shromažďovat a zpracovávat informace a analýzy o odborném vzdělávání v členských zemích EU a zajišťovat jejich zpřístupnění odborné veřejnosti.
V každé členské zemi EU bylo založeno národní konsorcium skládající se z institucí aktivních v oblasti odborného vzdělávání, které vede národní koordinátor. V České republice se na pozici národního koordinátora se po dvou letech střídá Národní vzdělávací fond a Národní ústav pro vzdělávání (NÚV). V letech 2015 a 2016 zastával roli národního koordinátora Národní ústav pro vzdělávání.
SkillsNet
Běžící projektSmyslem sítě SkillsNet je spojovat kvalifikované výzkumníky a další odborníky z oblasti zaměstnanosti, trhu práce a vzdělávání nad řešením otázek zaměřených na rychle se měnící požadavky na znalosti a dovednosti pro budoucí pracovní trh a na metody jejich zjišťování, aby na ně mohl včas reagovat vzdělávací systém při odborné přípravě žáků a dospělých. Síť založilo Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání a přípravy (Cedefop) v r. 2003.
Opening Doors: Networked PhD Education
Ukončený projekt
Projekt OPENING DOORS (financovaný z programu Horizon 2020) se zaměřuje na doktorské vzdělávání, konkrétně na příležitosti spolupracovat s dalšími začínajícími výzkumnými pracovníky z různých oborů a zemí na „reálných“ aplikovaných problémech. Díky intenzivní komunikaci se zaměstnavateli a absolventy doktorandského studia, kteří působí v sítích otevřené vědy a otevřených inovací v celé Evropě, a pedagogy a zaměstnavateli PhD působícími na akademické půdě, tým Opening Doors indentifikuje typy kompetencí, které jsou oceňovány v těcto prostředích. Na tomto základě byl v kooperaci se sítí zainteresovaných stran navržen otevřený online vzdělávací kurz v oblasti otevřené vědy a otevřených inovací s názvem “Opening Your Research To Collaborative Futures”.
Průzkum o doktorském studiu na Vysokém učení technickém v Brně
Ukončený projektAnalýza doktorského studia na Vysokém učení technickém se zaměřila na náročnost studia, ekonomické podmínky, motivace ke studiu a důvody jeho neúspěšného ukončování. V rámci zakázky bylo provedeno dotazníkové šetření mezi současnými a bývalými doktorandy univerzity, na jehož základě byly identifikovány hlavní problémy doktorského studia na jednoltivých fakultách univerzity. Součástí výstupů ze zakázky jsou doporučení na změny v organizaci doktorského studia za účelem zlepšení jeho podmínek a výsledků.
Celouniverzitní výzkum o studentech doktorských studijních programů v oblasti socioekonomického zabezpečení
Ukončený projektV roce 2018 NVF uspěl ve výběrovém řízení Univerzity Karlovy (UK) na realizaci výzkumu jejích doktorandů v širokém záběru témat, spojených se studiem a pozdějším uplatněním. Projekt začal na podzim a jeho ukončení se předpokládá na podzim 2019.
Účelem projektu je podrobná analýza organizačních a finančních
aspektů doktorského studia na fakultách UK, porovnání náročnosti
studijních požadavků na jednotlivých oborech a programech a vyhodnocení
výsledků studia a úspěšnosti absolventů.
SKILLS – CLOSE: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie
Ukončený projektDlouhodobý výzkumný projekt, jehož překladatelem je Národohospodářský ústav Akademie věd ČR, zaměřený na kvalitu vzdělávání a souvislosti mezi trhem práce a úrovní kompetencí v ČR a na analýzu vybraných aspektů rozvoje dovedností.
Úloha NVF spočívá zejména v analýzách kompetencí dospělých ve vztahu k uplatnění na trhu práce.
Šetření a analýzy pro Masarykovu univerzitu v Brně
Ukončený projektRealizace projektu: 15.2.2014–30.8.2014
AVISO
Ukončený projektRealizace projektu: 18.3.2014–11.7.2014
Analýzy a podklady pro realizaci a aktualizaci Národní politiky VaVaI
Ukončený projektRealizace projektu: 1.11.2010 – 31.12.2013
NVF – Národní observatoř poskytuje analýzy, informační podporu a expertýzy Radě vlády pro výzkum, vývoj a inovace při sledování implementace a návrhu nových opatření Národní politiky vědy, výzkumu a inovací. Projekt je realizován ve spolupráci s Technologickým centrem AV ČR.
Národní observatoř zajišťuje aktivity týkající se lidských zdrojů ve vědě, výzkumu a inovacích, zejména jde o sledování trendů v ČR, analýzy potenciálu mladých odborníků pro uplatnění ve výzkumu, vývoji a inovacích, vyhodnocení příkladů dobré praxe ze zahraničí, monitorování existujícího prostředí pro realizaci příslušných opatření Národní politiky VaVaI v ČR a formulaci doporučení pro jeho zlepšení v následujícím období do roku 2015.
PIAAC – příprava a realizace mezinárodního výzkumu
Ukončený projektRealizace projektu: 22.9.2009 – 31.12.2013
Tříletý výzkumný projekt PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) byl zaměřen na hodnocení úrovně základních dovedností potřebných pro úspěch v běžném životě i na pracovním trhu u dospělých ve věku 16–65 let a mapoval rovněž využití těchto dovedností v každodenním osobním i pracovním životě.
Rozvojový program pro kraje
Ukončený projektJde o kontinuální projekt, který zahrnuje 3 složky: aktualizaci a správu inspirační databanky Topregion.cz, realizaci soutěže DOBRÁ RADA NAD ZLATO a realizaci workshopů pro krajské rady pro rozvoj lidských zdrojů.
Koncept (část Marketing vzdělávacích institucí poskytujících dalšívzdělávání)
Ukončený projektCílem zakázky je zmapování a nastavení poskytování služeb spojených se zajištěním koncepčního řešení v oblasti sladění vzdělávací nabídky s potřebami trhu práce, monitoringu dalšího vzdělávání včetně pilotního ověřování a realizace vybraných aktivit v těchto oblastech.
KONCEPT (část Monitoring dalšího vzdělávání)
Ukončený projektRealizace projektu: 26. 4. 2010 – 31. 3. 2012
Cílem této komponenty systémového projektu Koncept bylo vytvoření návrhu souboru indikátorů pro monitoring dalšího vzdělávání. Ten komplexním způsobem sleduje a vyhodnocuje stav a vývoj jednotlivých oblastí dalšího vzdělávání.
Tandemové vzdělávání pro české vzdělávací instituce (JČ kraj)
Ukončený projektObecným cílem projektu je zlepšit kvalitu dalšího vzdělávání poskytovaného vzdělávacími institucemi prostřednictvím twinningu, stínování lektorů a manažerů kurzů přímo v procesu vzdělávání a řízení instituce.
Centrum výzkumu konkurenceschopnosti ČR
Ukončený projektRealizace projektu: 1. 1. 2005 – 31. 12. 2011
Od roku 2005 byla Národní observatoř jedním ze tří pracovišť Centra výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky, které bylo založeno na základě grantu MŠMT. V jeho rámci Národní observatoř prováděla výzkum kvality lidských zdrojů jako jednoho z faktorů konkurenceschopnosti.
Tandemové vzdělávání pro české vzdělávací instituce (Liberecký kraj)
Ukončený projektObecným cílem projektu bylo zlepšit kvalitu dalšího vzdělávání poskytovaného vzdělávacími institucemi prostřednictvím twinningu, stínování lektorů a manažerů kurzů přímo v procesu vzdělávání a řízení instituce.
Rating škol z hlediska budoucího uplatnění absolventů ve Skupině ČEZ
Ukončený projektSmyslem spolupráce bylo zjistit, do jaké míry mají studenti zájem a povědomí o energetickém sektoru a do jaké míry školy produkují vytipované (tj. v současné době se Skupinou ČEZ spolupracující) středoškolské a vysokoškolské absolventy s kompetenčním profilem, pracovně využitelným pro Skupinu ČEZ.
Towards a Lifelong Learning Society in Europe: The Contribution of the Education System – LLL 2010
Ukončený projektMezinárodní výzkumný projekt LLL, financovaný v rámci 6. rámcového programu EU pod prioritou 7 – Občané a vládnutí ve společnosti založené na znalostech, byl zaměřen na analýzu stávajících politik, přístupů a tenzí v celoživotním vzdělávání dospělých v jednotlivých zemích Evropy.
Koncept – Analyticko-koncepční práce v oblasti informační a poradenský systém
Ukončený projektDílčí část systémového projektu Koncept zaměřená na informační a poradenský systém pro další vzdělávání.
Analýza nabídky vzdělávání ve veřejné správě
Ukončený projektCílem projektu byla dodávka služeb spočívající v provedení analýzy stavu nabídky vzdělávání ve veřejné správě, vypracování mapy stavu vzdělávání ve veřejné správě a vypracování analytické zprávy o situaci vzdělávání ve veřejné správě.
Kvalita v dalším profesním vzdělávání
Ukončený projektProjekt podstatnou měrou přispěl k vytvoření systému dalšího profesního vzdělávání (DPV) v ČR. V projektu byl navrhován a pilotně ověřen systém certifikace řízení kvality vzdělávacích institucí, systém certifikace lektorů, byl vypracován návrh sjednocení způsobů akreditace vzdělávacích programů, vytvořen informační systém podporující certifikace a akreditace v oblasti DPV a navržena variantní strategie pro implementaci komplexního systému uplatňování nástrojů prokazování a hodnocení kvality v DPV.
IPSYS – Informačně poradenský systém dalšího vzdělávání
Ukončený projektZadavatelem veřejné zakázky na vytvoření Informačně-poradenského systému pro další vzdělávání bylo Ministerstvo práce a sociálních věcí a byla spolufinancována z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Analýza nabídky a poptávky po dalším profesním vzdělávání v Královéhradeckém kraji
Ukončený projektV projektu byla vytvářena a pilotně ověřována metodika pro analýzu nabídky a poptávky po dalším profesním vzdělávání, byla zmapována aktuální nabídka a poptávka po dalším profesním vzdělávání v Královéhradeckém kraji, byl vytvářen návrh systémové informační podpory pro další profesní vzdělávání v kraji a byla podpořena činnost Krajské rady pro RLZ.
Analýza nabídky a zhodnocení vzdělávacího potenciálu dalšího profesního vzdělávání v Ústeckém kraji
Ukončený projektV rámci projektu byl zmapován a vyhodnocen stav nabídky dalšího profesního vzdělávání v kraji a vznikla metodika pro sledování a pravidelné hodnocení nabídky dalšího profesního vzdělávání pro potřeby zejména Krajské rady pro RLZ, Rady kraje a dalších uživatelů.
TrainSME
Ukončený projektRealizace projektu: 2004–2007
Projekt TrainSME (I-nnovative Vocational Training Approaches in Small and Micro Enterprises) byl zaměřen na zkvalitnění odborného vzdělávání v malých a mikro podnicích. Cílem bylo vytvoření a ověření jednoduchých nástrojů pro identifikaci vzdělávacích potřeb v těchto podnicích a zvýšení celkové informovanosti o možnostech odborného vzdělávání.
Regional Key Competencies
Ukončený projektVýzkumný projekt Evropské komise, článek 6, měl za cíl shromáždit nástroje používané k identifikaci klíčových kompetencí regionů.
Společnost vědění – nároky na kvalifikaci lidských zdrojů a na vzdělávání
Ukončený projektRealizace projektu: 2004 – 2009
V rámci projektu byl zkoumán vztah vzdělávacích a inovačních aktivit na národní, odvětvové a podnikové úrovni. Vyhodnocovalo se, zda a jakými mechanismy přispívá systém dalšího vzdělávání k přípravě lidských zdrojů pro kvalifikačně náročné činnosti a pro pracovní činnosti využívající moderní technologie.
Nerovnosti v šancích na vzdělání: jejich rozsah, zdroje, sociální a ekonomické důsledky, strategie řešení
Ukončený projektRealizace projektu: 2004 – 2009
Projekt zkoumal zdroje nerovností v přístupu ke vzdělání v ČR a byl zaměřen na vysvětlení principů a mechanismů jejich reprodukce. Národní observatoř se v rámci projektu zabývala otázkami dalšího vzdělávání, faktory a barierami účasti v něm z hlediska možností kompenzace vzdělanostních nerovností vznikajících v průběhu formálního vzdělávání.
Overseas Information Monitor Reports
Ukončený projektRealizace projektu: 2007–2008
V rámci projektu se postupně zpracovalo pět tématických analyticko-popisných zpráv informujících o systému odborného vzdělávání, trhu práce a související legislativě v ČR. Zadavatelem projektu byla japonská OVTA (Overseas Vocational Training Association).
Strategie celoživotního učení
Ukončený projektRealizace projektu: 2006–2007
Cílem projektu bylo vytvořit strategický materiál opírající se o evropské a národní strategické dokumenty, identifikující silná a slabá místa v jednotlivých sektorech celoživotního vzdělávání a vytyčující hlavní strategické směry a opatření pro další rozvoj.