WP 5/2006: Přístup k využívání ICT z hlediska dalšího vzdělávání: nerovnosti v zapojení do informační společnosti
Working Paper č. 5/2006, NVF-NOZV, Praha 2006 (ISSN 1801–5476)
Studie se zabývá charakteristikami nerovného přístupu k využívání
informačních a komunikačních technologií. Popisuje faktory, které
rozřazují jednotlivce, skupiny a regiony na opačné strany digitální
propasti. Jsou provedena srovnání s využitím dat EUROSTATU a OECD, která
vyhodnocují situaci v ČR v rámci EU a komentují ji na pozadí
celosvětových trendů vývoje informační společnosti.
Je zkoumána úroveň infrastruktury a její dostupnost jako základní
podmínka pro využívání ICT. Kromě penetrace počítačů a připojení
k Internetu je pozornost věnována i kvalitě tohoto vybavení, neboť
kvalitativní aspekty se v současné době stávají základem pro novou
digitální propast mezi uživateli moderních ICT služeb a těmi, kteří
stojí mimo. Dále je sledována frekvence používání počítače a Internetu
v závislosti na pohlaví, věku, vzdělání, ekonomické úrovni regionu a
hustotě osídlení.
V poslední části studie jsou zpřehledněny politiky zaměřené na
odstraňování digitální propasti a to jak na úrovni EU, tak dokumenty a
programy přijaté v České republice.
Autor: | P. Jedličková |
---|---|
Místo vydání: | Praha |
Rok vydání: | 2006 |
Projekty
Nerovnosti v šancích na vzdělání: jejich rozsah, zdroje, sociální a ekonomické důsledky, strategie řešení
Ukončený projektRealizace projektu: 2004 – 2009
Projekt zkoumal zdroje nerovností v přístupu ke vzdělání v ČR a byl zaměřen na vysvětlení principů a mechanismů jejich reprodukce. Národní observatoř se v rámci projektu zabývala otázkami dalšího vzdělávání, faktory a barierami účasti v něm z hlediska možností kompenzace vzdělanostních nerovností vznikajících v průběhu formálního vzdělávání.