WP 5/2006: Přístup k využívání ICT z hlediska dalšího vzdělávání: nerovnosti v zapojení do informační společnosti

Working Paper č. 5/2006, NVF-NOZV, Praha 2006 (ISSN 1801–5476)

Studie se zabývá charakteristikami nerovného přístupu k využívání informačních a komunikačních technologií. Popisuje faktory, které rozřazují jednotlivce, skupiny a regiony na opačné strany digitální propasti. Jsou provedena srovnání s využitím dat EUROSTATU a OECD, která vyhodnocují situaci v ČR v rámci EU a komentují ji na pozadí celosvětových trendů vývoje informační společnosti.
Je zkoumána úroveň infrastruktury a její dostupnost jako základní podmínka pro využívání ICT. Kromě penetrace počítačů a připojení k Internetu je pozornost věnována i kvalitě tohoto vybavení, neboť kvalitativní aspekty se v současné době stávají základem pro novou digitální propast mezi uživateli moderních ICT služeb a těmi, kteří stojí mimo. Dále je sledována frekvence používání počítače a Internetu v závislosti na pohlaví, věku, vzdělání, ekonomické úrovni regionu a hustotě osídlení.
V poslední části studie jsou zpřehledněny politiky zaměřené na odstraňování digitální propasti a to jak na úrovni EU, tak dokumenty a programy přijaté v České republice.

Autor:P. Jedličková
Místo vydání:Praha
Rok vydání:2006

Projekty

Nerovnosti v šancích na vzdělání: jejich rozsah, zdroje, sociální a ekonomické důsledky, strategie řešení

Ukončený projekt
Realizace projektu: 2004 – 2009

Projekt zkoumal zdroje nerovností v přístupu ke vzdělání v ČR a byl zaměřen na vysvětlení principů a mechanismů jejich reprodukce. Národní observatoř se v rámci projektu zabývala otázkami dalšího vzdělávání, faktory a barierami účasti v něm z hlediska možností kompenzace vzdělanostních nerovností vznikajících v průběhu formálního vzdělávání.